Geografi åk 8 Människors olika förutsättningar
V. 46
Read and learn
Läs sidorna 275 - 284 i Geografiboken och jobba sen med frågorna på sid 285. Diskutera gärna frågorna i din grupp och skriv ner svaren. Var beredd på att redovisa dina svar i helklass.Vad är det vi ska kunna nurå?
Film Rasismens historia
Kort diskussion och redovisning i grupperna av frågorna från förra veckan Resonera er fram till era slutsatser. Skriv ner hur ni tänkte i ert resonemang. Slutresultatet presenterar ni i helklass så kan vi jämföra de olika gruppernas tankar.
Här övar du analysförmågan, begreppsförmågan, informationshanteringsförmågan samt den kommunikativa förmågan.
V. 45
Arbeta i basgruppen utifrån de fyra frågeställningarna som ges på flippen:
- Vad kan sämre infrastruktur få för konsekvenser för ett land?
- Vad skulle konsekvenserna kunna bli om alla på jorden åt lika mycket mat och förbrukade lika mycket energi?
- Vilka världsdelar är inte representerade i G8-gruppen och vad anser ni att statscheferna borde diskutera på sina möten? Gör en dagordning!
- Vad tror ni är orsaken till att Sverige ligger på en högre plats på HDI-listan jämfört med BNI-listan?
Här övar du analysförmågan, begreppsförmågan, informationshanteringsförmågan samt den kommunikativa förmågan.
Begrepp till på fredag
- kapital
- postindustriellt samhälle
- EU
- G8 (G7) länderna
- självhushåll
- infrastruktur
- diktatur
- medellivslängd
Förförståelse med gemensam analysmall
Uppstartsfilm


Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera